Julhelgens längd och de vidlyftiga förberedelserna underströk i hög grad julens betydelse. Förr ansåg man att julen började Tornas-dagen och slutade Knut-dagen. Själva jultolften, då allt oundgängligt arbete skulle ligga nere, varade dock endast från juldag till trettondag. Ett visst sammanhang med julen hade också Lucia-dagen och Kyndelsmässan. Hos allmogen i Pargas har inga festbruk knutits till dessa dagar. Före Lucia skulle man dock försöka hinna med de flesta och tyngsta förarbetena för julen.
Pärmbild, Husmoderns jul, 1928 |
Egentligen började man tänka på julen redan vid skördetiden, ja t.o.m. redan på våren, då man tog ut de största gäddorna man lyckats fånga och torkade dem för att sedan då tiden var inne bereda lutfisk av dem. Vid den stora höstslakten hade man också julen i tankarna och lade undan vad man avsåg till julmat. Den första uttröskade säden skulle sparas till julbaket, och särskilda julkärvar skulle bindas åt himmelens fåglar. Mält-ningen kunde också sättas i samband med de tidiga julförberedelserna. Utan god tillgång på malt fick man inget gott och mustigt julöl. Ljusstöpningen slutligen tog direkt sikte på att framställa de ljus, som behövdes för julens övliga firande. Alla dessa arbeten skulle vara undanstökade före Lucia.
Källa: Pargasbygdens historia IV
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar