IDEAL – traktorn som tillverkades i Nilsby, Pargas.
Grunden för många av de första fabrikstillverkade lantbruksredskapen lades av händiga och företagsamma bysmeder som skred till verket då behovet av redskap blev stort.
Att ge sig på traktortillverkning får väl ändå räknas som ”något i hästväg”, om uttrycket tillåts.
Det var just det som Erik Eriksson (f.1886) i Nilsby, Lielax tog sig an. Av insamlade delar främst från skrotade lastbilar konstruerade han tillsammans med sina bröder traktorer under märket ”Ideal”. De första hade ramar av trä (!) men snart gick man över till metall, detta i en tid då svetsen var tämligen ovanlig i byarna. Järnhjulen, som man till en början tillverkade själva, fick med tiden också gummidäck. Eftersom traktorerna plockades ihop av de delar som stod till buds såg de alla olika ut. Teknik, axlar osv togs från skrotade bilar. Idealtraktorer levererades inte bara till hemorten, dokument finns med utlåtanden från nöjda kunder från bla. Kimitoön och Mynämäki.
Västergård i Kårkulla, Kimito 1938. Ideal-traktorn var på gården till 1940-talet. William Isaksson på slåttermaskinen (21.9.1894). Sven Lindberg kör (f.1918). |
Ideal-trakor från 1930-talet i Kovela traktormuseum, Janne Lindgård tillsammans med den nu avlidne Eero Karhu. |
Ideal-traktor på Gårdskulla. |
Om Ni råkar ha foton på traktorer som verkar hemgjorda, eller annan information om eventuella Idealtraktorer på gårdar i Pargas – hör av Er till oss !
Kontakt : 050-5962112 (Anne Bergström) eller anne.bergstrom@vastaboland.fi
Pargas 28.8 2011.
Jan Lindgård, Marcus Lepola.
Källor : ”Eilispäivän traktoreita”, Vesa Roiha. Risto Eriksson.
Hienoja traktoreita.
SvaraRaderaTeuvo Noormarkusta